KONCEPTBILAR

BRÄNSLECELLSDRIVEN SEDAN

LF-FC KONCEPTET

 

Lexus presenterar stolt flaggskeppskonceptet LF-FC, en banbrytande Lexus som ger dig en inblick i hur vår framtida flaggskeppsmodell kan komma att se ut. Med sin fyrhjulsdrivna bränslecellsteknik och eleganta coupélinjer är LF-FC inte bara en designövning, utan en omvälvande ny definition av framtiden.

 

'LEXUS VILL ÖVERRASKA OCH FRAMKALLA KÄNSLOR MED DISTINKT DESIGN OCH BANBRYTANDE TEKNIK. FÖR OSS HANDLAR DET OM MER ÄN BARA EN BIL. VI VILL ÖVERTRÄFFA FÖRVÄNTNINGAR.'

Tokuo Fukuichi, VD, Lexus International

01

SLÅENDE ENKELHET

Samma tema återfinns runt hela LF-FC, bland annat i de tredelade baklyktorna. Först när du presenteras det unika konceptets profil kommer du att se helheten och uppleva den visuella resa som våra designers och ingenjörer kompromisslöst förfinat.
02

VISIONÄR DESIGN

Med en futuristisk taklinje som påminner om en fyradörrars coupé hör LF-FC hemma på både motorväg och på en kurvig landsväg. Sportiga 21"-fälgar av aluminium med kolfiberförstärkt plast förstärker den redan dynamiskt designade karossen.
03

INUTI LF-FC

Välkomnas av en futuristisk kupé full av intuitiv teknik och lyx. När du sätter dig framför ratten presenteras du av en holografisk projicering som ser ut att sväva över mittkonsolen. Avancerad touchless-teknologi blir till verklighet när enkla gester kan styra LF-FC:s självkörande funktioner, multimediaenhet och klimatanläggning.

UPPSLUKANDE LYX

Kupén är indelad i två sektioner vilket ger föraren en högklassig förarfokuserad upplevelse. Kupén förmedlar därmed en öppen känsla vilken tillåter föraren att koncentrera sig på vägen utan att känna sig begränsad. Baksätena kan justeras för optimal komfort samtidigt som det finns generöst utrymmen för huvudet och benen. Interiören förhöjs ytterligare genom en klädsel i semianilin-skinn.

DRIVLINA MED BRÄNSLECELL

En högpresterande fyrhjulsdriven bränslecellsdrivlina ger kraft åt bakhjulen samtidigt som den skickar energi till motorerna i framhjulen. Tack vare att bränslecellerna är strategiskt placerade bak. Samt att styrenheten tillsammans med den T-formad bränsletanken för väte är placerad framtill kan vi uppnå en optimal viktfördelning som närmast kan liknas vid en sportsedan.