HANTVERK

EN PIONJÄRS ANDA

Konsten att föra en tradition vidare från generation till generation.

Vissa konstformer är så pass unika att de inte bara överlever i årtionden. De blir bara bättre och bättre med tiden.

Glaskonsten Edo Kiriko är ett perfekt exempel på detta och hantverksmästarna som bemästrar denna 200 år gamla konstform är extra stolta över att få vara med och hålla en så värdefull och uppskattad konst vid liv. Hantverksmästarna är moderna hanverkare och poängterar noga att de inte låter sig begränsa sitt arbete genom att beskriva det som strikt tradionellt.

"Tradition är ett stort ord laddat med många olika betydelser och tolkningar," förklarar Yoshiro Kobayashi som är den tredje generationens Edo Kiriko-konstnär. "Traditioner är inte ett tvång eller något som vi känner att vi måste anpassa oss efter. Det är något som jag tror föds utifrån daglig aktivitet som skapas ur upprepningen av seder. Det är helt enkelt något som binder ihop allt.”

Exakta repetitioner är avgörande för Edo Kirikos glaskonst vilket kräver år av träning fören lärling. Kobayashi började precis som många av hans föregångare sin utbildning redan som 13 åring då han började spendera allt mer tid i sin pappas verkstad.

”På den tiden skuggade du en senior hantverksmästares och lärde dig genom att övervaka varje steg konstnären tog. Du behövde vara beredd på att spendera tio timmar per dag på att öva" berättar han. "Det var ett riktigt hårt arbete.”

Han jobbade hårt för att utveckla sina egna färdigheter och erkänner att han inte kände sig som ett proffs förrän vid 33 års ålder då han uppmärksammades av sina kollegor med en särskild utmärkelse. Det är på alla sätt påfrestande att vara lärling men de alla år av träningär grundläggande för denna form av glaskonst. Ursprungligen tog hantverket form i Tokyo-området i slutet av Edo-perioden och präglas en hög grad av noggrannhet och perfektionism som man finner den detaljorienterade japanska kulturen.

”JAPANER UPPMÄRKSAMMAR ALLT SOM ÄR DET MINSTA KRÅNGLIGT” SÄGER KOBAYASHI. ”DE BRYR SIG VERKLIGEN OM DETALJERNA. DET LIGGER MER ELLER MINDRE I DERAS UNDERMEDVETNA OCH BLIR DÄRFÖR ETT SÄTT ATT LEVA UTAN ATT MAN SJÄLV INSER DET.”

Yoshiro Kobayashi, Edo Kiriko-konstnär

För Kobayashi är komplexiteten i hans arbete avgörande för att säkerställa att hans färdiga verk håller högsta möjliga nivå, vilket även ger honom även en djupare känsla av uppfyllnad och tillfredställelse.

”Jag är säker på att denna filosofi har en speciell påverkan på en konstnärs arbete,” säger han. ”Den minsta svårigheten uppmärksammas och är betydelsefull. Det är därför de är så mån om sitt arbete. Det handlar om att få den personliga tillfredställelsen som konstnären får ut av sitt verk.”

Trots att hans år som Edo Kiriko-konstnär har varit otroligt roliga, pressade Kobayashi inte sin son att gå i hans fotspår. Han uppmanar snarare sin son att utforska alternativa karriärmöjligheter för att på så sätt låta honom påverka sin egen framtid.

Familjens historia och långa tradition visade sig vara stark och Yoshiros son Yohei valde helt själv att bli en del av familjeföretaget. Med sin moderna infallsvinkel säkerställer han att verkstaden kommer att fortsätta skapa samma uppskattade verk som tidigare generationer har gjort.

”Att få möjligheten att arbeta med någonting som man verkligen gillar och kan leva på är helt underbart” säger Kobayashi. ”Jag har aldrig ångrat mitt yrkesval”.

GENERATIONER AV HANTVERK

Glaskonstnärer som bemästrar Edo Kirikos konstform skapade den exklusiva panelen på insidan av Lexus LS framdörrar. Detaljer som numera välkomnar passagerare på ett lika mjukt som respektfullt och imponerande sätt.