Vissa konstformer är så pass unika att de inte bara överlever i årtionden. De blir bara bättre och bättre med tiden.
Glaskonsten Edo Kiriko är ett perfekt exempel på detta och hantverksmästarna som bemästrar denna 200 år gamla konstform är extra stolta över att få vara med och hålla en så värdefull och uppskattad konst vid liv. Hantverksmästarna är moderna hanverkare och poängterar noga att de inte låter sig begränsa sitt arbete genom att beskriva det som strikt tradionellt.
"Tradition är ett stort ord laddat med många olika betydelser och tolkningar," förklarar Yoshiro Kobayashi som är den tredje generationens Edo Kiriko-konstnär. "Traditioner är inte ett tvång eller något som vi känner att vi måste anpassa oss efter. Det är något som jag tror föds utifrån daglig aktivitet som skapas ur upprepningen av seder. Det är helt enkelt något som binder ihop allt.”
Exakta repetitioner är avgörande för Edo Kirikos glaskonst vilket kräver år av träning fören lärling. Kobayashi började precis som många av hans föregångare sin utbildning redan som 13 åring då han började spendera allt mer tid i sin pappas verkstad.