DESIGN

LEXUS SPORT YACHT

URSPRUNGET

För några år sedan bjöd Toyota Marine Department in TMC:s president Aiko Toyoda till en ovanlig upplevelse. De skulle spendera flera dagar till havs för att han skulle få prova den nya modellserien premiumbåtar från Ponam som snart skulle lanseras i Japan. Efter många timmar på öppet hav inspirerades Aiko Toyoda av kraften i turbodieseldrivlinorna. Men framför allt hur de nya båtarna hanterade kraften genom den stabila skrovdesignen. Som Chief Branding Officer såg Aiko potentialen i att skapa en exklusiv yacht som smidigt kan komplettera Lexus livsstil.

 

Toyota Marine Department fick då utmana vad en premiumyacht ska prestera samt hur en yacht kan komplettera den livsstil som Lexus erbjuder. Den 12 januari 2017 presenterades projektet Lexus Sport Yacht på Di Lido Island på Biscayne Bay, Miami Beach i Florida.

 

DESIGNEN

Briefen som skickades till Lexus Design Center i Toyota City, Japan var tydlig. De fick i uppdrag att designa en daycruiser i form av en sport yacht som skulle rymma sex till åtta passagerare. Den skulle även vara laddad med två högpresterande V8 motorer från Lexus för att säkerställa en perfekt sjögång.

 

Under sommaren 2015 utvärderades designteamens konceptförslag av Senior Managing Officer Tokuo Fukuichi, Chief Officer of Global Design och President of Lexus International Co. Senior Managing Officer Shigeki Tomoyama som ansvarar för Toyota Marine Department samt President Toyoda själv.

 

Det utvalda förslaget förfinades under 2015 samtidigt som ingenjörer Toyota Marine Department skapade grunden samt byggde upp tekniken i sport yachten.

 

Lexus Sport Yacht har producerats i ett enda exemplar och skapades av Marquis-Carver Yacht Group i Pulaski, Wisconsin, USA. Ett företag som på grund av sin ingenjörskunskap, tillverkningsmöjligheter och möjligheten att hantera stora kompositkonstruktioner för hand var en perfekt partner. Lexus Sport Yacht som avtäcktes i Miami är ensam i sitt slag och idag finns det inga planer på massproduktion.

 

DETALJERNA

Både skrovet och däcket är tillverkat i ett enda stort stycke. Materialet är en handupplagd kompositkonstruktion med kolfiberarmerad tvåkomponents polyuretanepoxi även kallad CFRP.

CFRP används när allt från racingbilar och flygplan till tävlingsbåtar i absolut världsklass produceras.

Den sömlösa designen som blir möjlig genom CFRP-teknologin innebär att Lexus Sport Yacht väger 1 000 kg mindre än en yacht i samma storlek. Dessutom är skrovet skapat för bättre friktion vilket gör att yachten trots sin storlek är enkel att manövrera när du kommer upp i höga hastigheter.

Prototypen är laddad med dubbla 5,0-liters bensindrivna V8-motorer med 440 hästkrafter, kopplade till hydraulstyrda utombordsdrev.

Motorerna är i grunden samma som sitter i Lexus supersportmodeller RC F, GS F och LC 500 vilket ger Lexus Sport Yacht en toppfart på 43 knop.

 

En stor touchskärm gör det enkelt för kaptenen att övervaka allt som händer i och runtomkring båten. Den visar både GPS-navigator, radarbild, ekolod och styr ljudanläggningen. En annan detalj signerad Lexus är kaptenens armstöd som genom en knapptryckning fälls ner för att sedan erbjuda sittplatser för två personer.

Kabinen under däck är fullutrustad med inredningsdetaljer i läder och trä. En vuxen person kan stå raklång och bredvid en soffa (med plats för sex personer) finns det ett bord.

I kabinen finns även luftkonditionering, dusch och ett fullt utrustat kök med spis, diskho och kylskåp.

För underhållningen ombord finns ett integrerat audio/video-system som är uppkopplat till det lokala nätverket med internetanslutning via 4G Wi-Fi och WAN. Dolda Revolution Acoustics-högtalare som aktivt styrs av ett slutsteg från Mark Levinson gör att ljudet på Lexus Sport Yacht är otroligt.

 

BAKGRUNDEN

Lexus grundades 1989 med målet att utveckla och producera de bästa bilarna som någonsin byggts genom att erbjuda den högsta möjliga servicen. Lexus International grundades inom Lexus organisation för att koordinera en central strategi för planering, design, ingenjörskonst och utveckling av Lexus som varumärke.

Toyota Marine grundades 1997 och hade som målsättning att utveckla premiumyachter med samma avancerade teknologi och kvalitetssäkring som används när Lexus skapar sina lyxbilar. Toyota Marines Ponam-serie bestod av glasfiberbåtar i storlekar från 26 till 28 fot samt 31 och 45 fot stora exklusiva kabinbåtar med helsvetsade skrov i A5083 lättmetallaluminium.

Varje Ponam-modell drivs av en högeffektiv turbodieselmotor som baseras på motorn i Lexus GX 300d (4-cylindrig 3.0-liters turbodiesel) och LX 450d (4.5-liters V8-motor med Twin-turbo diesel).

Toyotas Ponam-serie är marknadsledande i Japans premiumyacht-segment och mellan 1998 - 2002 producerades även wakeboard –och vattenskidkompatibla båtar för den amerikanska marknaden. Alla med samma 4-liters V8-motor från Lexus LS 400.

Marquis Yachts, LLC, var ett oberoende privatägt företag i Pulaski, Wisconsin, som designer och tillverkar Marquis Yachts och Carver Yachts. Flaggskeppet för Marquis är en 73-fots lyxbåt på tre våningar med ett skrov och däck i glasfiberförstärkt plast (FRP).