• LEXUS NYHETER

    ATP OCH LEXUS INGÅR GLOBALT PARTNERSKAP

  • Under 2023 har vi på Lexus blivit Official Automotive Partner och Platinum Partner till ATP Tour.

Översikt av strategiskt partnerskap

Det stora, fleråriga partnerskapet innebär att vi kommer att ha ett tätt samarbete under en mängd olika tävlingar på flera nyckelmarknader. Inklusive det nyligen tillkännagivna partnerskapet mellan Lexus och LTA i Storbritannien inklusive Cinch Championships (Queen's) och Rothesay International (Eastbourne) samt Fayez Sarofim & Co. U.S. Men's Clay Court Championship (Houston).

Digital närvaro och fanengagemang

Vi kommer dessutom tillsammans med ATP etablera ytterligare partnerskap under fler ATP-turneringar och med fler nyckelspelare framöver. Från 2023 är vi dessutom Platinum Partner och Official Automotive Partner för Nitto ATP Finals som hålls den 12–19 november i Turin, Italien. En tävling där endast åtta kvalificerade singelspelare och dubbelpar får tävla om den prestigefyllda titeln. Under alla dessa event kommer vi att skicka ner en flotta av elektrifierade modeller inklusive den nya helt eldrivna Lexus RZ 450e. Dessa Lexus-modeller kommer sedan exklusivt att transportera spelare, funktionärer och andra gäster under hela turneringen.

Lexus kommer också att få varumärkesexponering året runt på ATP-Tourens snabbväxande digitala och sociala plattformar. Här ingår även titelpartnerskap för ATP Head-to-Head. En populär interaktiv funktion som gör det möjligt för fans att utforska rivaliteter mellan spelare på touren.

Hållbarhet och elektrisk vision

På Lexus är vi pionjärer inom elektrifiering i premiumbilindustrin och jobbar mot en tydlig vision som handlar om hållbar mobilitet, vi kallar det Lexus Electrified. Vår omfattande elektrifierade portfölj inkluderar självladdande elhybrider, laddhybrider och helelektriska modeller. Att främja användningen av bilar med eldrift under tennisturneringar från och med 2023 och flera år framåt, ligger i linje med ATP-tourens klimatambitioner under ATP Serves och UN Sports for Climate Action som inkluderar ett mål om nettonollutsläpp senast 2040.

Ledningens perspektiv

Massimo Calvelli, ATP:s VD: "ATP Tour ska tillsammans med Lexus berätta en historia om innovation, prestanda och excellens vilket stämmer överens med våra ansträngningar under ATP Serves. Våra fans och kunder kommer i första hand och våra varumärken arbetar tillsammans för att kunna erbjuda oförglömliga upplevelser. Vi är glada över att välkomna Lexus som ATP Tour Platinum Partner. Nu ska vi bygga vidare på den gemensamma berättelsen över båda våra globala plattformar."

Pascal Ruch, Vice President på TME Lexus och Value Chain: "På Lexus har vi ett människocentrerat förhållningssätt i allt vi gör. Detta gäller inte bara våra bilar utan även den klassledande upplevelse vi erbjuder våra kunder. Vårt mål är att ge våra kunder ett leende på läpparna och därför ser vi en bra matchning med tennistävlingar där individuella prestationer skapar ultimat spänning. Vi är glada över att samarbeta med ATP Tour och att få dela passionen för tennis på högsta nivå med miljontals fans i och utanför Europa."

Mediekontakt: communications@atptour.com

OM ATP

ATP är en global organisation för professionell herrtennis vars uppdrag är att framhäva tennisen på en global nivå. ATP underhåller en miljard globala fans och visar upp världens bästa tennisspelare i de mest prestigefyllda turneringarna samtidigt som de inspirerar nästa generation av fans och spelare. ATP-stjärnor kämpar om titlar i allt från United Cup i Australien till Europa, Amerika och Asien och Pepperstone ATP-rankingpoäng i ATP Masters 1000, 500 och 250-tävlingar samt de åtråvärda Grand Slams.

Men alla vägar leder till Nitto ATP Finals, den prestigefyllda säsongsfinalen som hålls i Turin, Italien. I denna turnering deltar endast världens åtta mest kvalificerade singelspelare och dubbelpar och här koras också årets ATP World No. 1 som är den ultimata prestationen inom tennis. För mer information, besök www.ATPTour.com.

OM LEXUS

Lexus lanserades 1989 och är ett globalt livsstilsvarumärke som erbjuder ett komplett utbud av premiumfordon; LS- och ES-sedan, LC- och RC F-coupé, LC Convertible, LBX, UX, NX, RZ och RX crossover samt GX och LX SUV. Lexus strävar efter att "göra lyx personlig" med fantasifull teknik, noggrant hantverk, raffinerad elegans och "omotenashi" – den japanska känslan av hjärtlig gästfrihet.

Med mer än 2,5 miljoner självladdande hybrid-, plug-in-hybrid- och helelektriska hittills sålda fordon över hela världen, är visionen Lexus Electrified byggd på varumärkets erfarenhet av elektrifierade fordon och siktar på ett fundamentalt steg i fordonsprestanda, hantering, kontroll, och förarglädje genom elektrifieringsteknik. År 2022 levererade Lexus cirka 625 000 fordon globalt, 50 467 i Europa, varav fler än 80 % av var elektrifierade.