TEKNOLOGI

INSPIRERAD INNOVATION

När det kommer till teknologi är vi aldrig helt nöjda. Vi ser istället teknologi som en oändlig inspirationskälla som alltid för våra innovationer framåt.

NY TEKNOLOGI, OVÄNTADE ANVÄNDNINGSOMRÅDEN

Till skillnad från andra aktörer applicerar vi inte bara ny teknologi i våra kommande modeller. Vi använder även den nya teknologin som en gnista för att hitta helt nya användningsområden. För oss är den senaste teknologiska framstegen en språngbräda för nya applikationer, innovation och design. En sak är säker, vi tar all ny teknologi till oss för att i alla lägen applicera den på ett banbrytande sätt.

SMART SCAN

Vi tänker alltid i nya banor och ett bevis på det är att vi använder oss av en CAT-röntgen som närmast återfinns inom läkemedelsindustrin. Vi såg nämligen att denna avancerade teknologin skulle kunna bidra till en förhöjd upplevelse för alla som kör en Lexus.

När en motor ska undersökas är det traditionella sättet att helt enkelt plocka isär motor och inspektera den del för del. Men vi ville försäkra oss om att insidan på varje motor som är placerad i en Lexus-modell verkligen fungerar som det är tänkt.

Computer Axial Tomography (CAT) gör det möjligt för oss att utforska motorns insida i 3D. Det innebär att vi kan granska motorn med perfekt precision vilket bidrar till ett kompromisslöst resultat.

INTELLIGENT ASSISTANS

När du sitter framför ratten är dina sinnen på helspänn för att du ska känna dig trygg. Men tänk om din Lexus samtidigt kunde ge dig aktiv support? Vårt avancerade säkerhetssystem sträcker sig mycket längre än människans sinnen för att du och dina passagerare ska få intelligent och intuitiv hjälp redan innan en situation eventuellt uppstår.

AKTIV SÄKERHET

Säkerheten i våra bilar är det området där vi använder teknologi och innovation som mest. Det innebär att vi alltid har nya spännande funktioner på gång som ska hjälpa säkerhetssystemet att hjälpa dig.

Våra bilar blir smartare och smartare för varje dag som går. Tillsammans med andra tillval skyddar Lexus Safety System + dig så snart du ger dig ut på vägen.

OKONVENTIONELLA MATERIALVAL

Genom att hitta en naturlig koppling mellan natur och teknologi kan vi nå innovativa lösningar med ekologiska material som är snällare mot planeten. Upptäck de naturliga materialen som tar med naturen hela vägen in i interiören.

BAMBU BIDRAR TILL BÄTTRE AKUSTIK

Ett exempel på när natur och teknik sammanförs på ett perfekt sätt är de kraftfulla högtalarna som sitter i CT. Här har vi använt Bambu för att kunna skapa enastående akustik.

Membranen i högtalarna är tillverkade av ett material som består av en mix mellan växtopal - en mikroskopisk nålliknande struktur vid kanten av bambubladet. Membranet får på så sätt förmågan att nå de riktigt höga tonerna samtidigt som membranet är så pass flexibelt att det kan dämpa sin egen vibration.

TESTAD I EN VIRTUELL VERKLIGHET

Genom att använda oss av virtuell verklighet tar vi våra test till helt nya nivåer. Både känslan i förarmiljön och direkt information om hur en förare reagerar i vissa situationer simuleras på ett sätt som tidigare inte var möjligt. Genom att skapa en verklighetstrogen upplevelse kan vi få värdefull feedback genom att analysera hur riktiga förare agerar i riktigt situationer. Informationen kan vi sedan använda för att förbättra teknologin i din Lexus så att du kan känna sig tryggare ute på vägen.

SIMULERADE SITUATIONER

Inuti en intelligent kupol testas Lexus nya modeller innan de når vägarna. Runtomkring bilen omfamnar en 360 °-skärm hel bilen. På den stora skärmen kan vi sedan projicera verklighetstrogna trafiksituationer, både i stadsmiljö och på lands- eller motorvägar. Cylindrarna rör på sig, lutar och roterar vilket simulerar svängar, acceleration och demografiska skillnader. Dessutom gör allt från motorljud och vibrationer till luftströmmar att det som händer inne i kupolen ligger extremt nära verkligheten.

Möjligheten till att simulera olika situationer är oändliga. Vi kan till exempel skapa en monoton situation för att ta reda på vad som händer när en förare blir trött och därmed tappar fokus. Detta gör att vi kan ta fram ett varningssystem som aktivt påminner föraren om en liknande situation uppstår i verkligheten. Takahiko Murano som designar situationerna som utspelas inne i kupolen säger: ”Med hjälp av kupolen kan vi genomföra test som skulle vara omöjliga att utföra i verkligheten.”