LEGAL

WLTP

En ny metod som ger ett mer exakt mätresultat för bränsleekonomin och utsläppsnivåer.

Sedan 1980-talet har alla nya europeiska bilars utsläpp och bränsleekonomi testats med hjälp av NEDC (New European Driving Cycle). Från och med den 1 september 2017 har ett nytt test införts för att ge både bilköpare och bilägare ett mer exakt värde för nya bilmodellers utsläppsnivåer. Testets namn är WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure).

VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN NEDC OCH WLTP?

På grund av fordonsindustrins framsteg kommer det nästan 40-år gamla NEDC-körcykelprovet att ersättas. Anledningen är att vi från och med nu ska kunna beräkna bilens bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på ett mer exakt sätt. Det nya provet heter WLTP-testet och genomförs under mer realistiska förhållanden, så att laboratoriemätningarna kan återspegla bilens prestanda på ett mer exakt sätt.

DETTA KAN DU FÖRVÄNTA DIG AV ETT WLTP-TEST:

  • Testcykel

    Dynamiska tester som ger en tydligare bild av svenskars körförhållande.

     

    Körförhållanden

    Mer dynamiska faser: 52% urbant och 48% icke-urbant.

    Genomsnittliga och maximala hastigheter

    Den genomsnittliga hastigheten är 46,5 km/h (en ökning med exakt 12,5 km/h) medan topphastigheten numera ligger på 131 km/h.

    Växellägen

    Testets växellägen specifieras per modell, snarare än de fasta standardlägen som tidigare använts.

  • Tidscykel

    WLTP-testet pågår under 30 minuter, vilket gör att mätmetoden varar 10 minuter längre än det tidigare NEDC-testet.

     

    Längden på cykeln

    Testcykeln är numera 23,25 kilometer lång. Dubbelt så lång som vid den tidigare mätmetoden.

    Tillval

    Olika tillval (som påverkar CO2-utsläpp och bränsleförbrukning) är inräknade i testresultatet.

    Temperaturen vid testet

    Mätningen genomförs i en temperatur på 23°C (med ett CO2 värde som korrigeras till 14°C) mot 20-30 °C.

TYDLIGARE

 

Mellan september 2017 och september 2018 måste alla nya bilar testas med WLTP-metoden (lätta lastbilar har samma krav men med ett års förskjutning). För Lexus är den första modellen som ska certifieras enligt WLTP RC F och de testerna genomförs under Q4 2017.

Vi på Lexus välkomnar WLTP på grund av att mätmetoden ger våra kunder ett mer exakt underlag när de ska beräkna bränsleekonomi och nivån på utsläppen. Som ledare inom forskning kring ren fordonsdrift har vi i årtionden undersökt hur bilar kan bli än mer miljövänliga. Därför har vi bland annat tagit fram en effektiv teknik för elhybriddrift som har visat sig minska utsläppen av växthusgaser.

Dr. Johan Van Zyl, President och CEO, Toyota Motor Europe

"DEN SJÄLVLADDANDE ELHYBRIDTEKNIKEN ÄR GRUNDEN I VÅRA DRIVLINOR OCH KOMMER ATT HJÄLPA OSS HÅLLA NER CO2-UTSLÄPPET MED 90% ÅR 2050 JÄMFÖRT MED 2010."

 

VARDAGLIGA TESTER GER ETT MER REALISTISKT RESULTAT

De nya WLTP-testen innebär att laboratoriemätningarna numera kommer att reflektera de situationer som uppstår i vardagen - på ett mer korrekt sätt. Det betyder att den bränsleförbrukning, och de utsläppsvärden som presenteras för respektive ny bilmodell numera kommer att spegla det värde som du kommer att uppnå ute på vägen.