WLTP
En ny metod som ger ett mer exakt mätresultat för bränsleekonomin och utsläppsnivåer.
En ny metod som ger ett mer exakt mätresultat för bränsleekonomin och utsläppsnivåer.
På grund av fordonsindustrins framsteg kommer det nästan 40-år gamla NEDC-körcykelprovet att ersättas. Anledningen är att vi från och med nu ska kunna beräkna bilens bränsleförbrukning och CO2-utsläpp på ett mer exakt sätt. Det nya provet heter WLTP-testet och genomförs under mer realistiska förhållanden, så att laboratoriemätningarna kan återspegla bilens prestanda på ett mer exakt sätt.
Testcykel
Dynamiska tester som ger en tydligare bild av svenskars körförhållande.
Körförhållanden
Mer dynamiska faser: 52% urbant och 48% icke-urbant.
Genomsnittliga och maximala hastigheter
Den genomsnittliga hastigheten är 46,5 km/h (en ökning med exakt 12,5 km/h) medan topphastigheten numera ligger på 131 km/h.
Växellägen
Testets växellägen specifieras per modell, snarare än de fasta standardlägen som tidigare använts.
Tidscykel
WLTP-testet pågår under 30 minuter, vilket gör att mätmetoden varar 10 minuter längre än det tidigare NEDC-testet.
Längden på cykeln
Testcykeln är numera 23,25 kilometer lång. Dubbelt så lång som vid den tidigare mätmetoden.
Tillval
Olika tillval (som påverkar CO2-utsläpp och bränsleförbrukning) är inräknade i testresultatet.
Temperaturen vid testet
Mätningen genomförs i en temperatur på 23°C (med ett CO2 värde som korrigeras till 14°C) mot 20-30 °C.
Mellan september 2017 och september 2018 måste alla nya bilar testas med WLTP-metoden (lätta lastbilar har samma krav men med ett års förskjutning). För Lexus är den första modellen som ska certifieras enligt WLTP RC F och de testerna genomförs under Q4 2017.
Vi på Lexus välkomnar WLTP på grund av att mätmetoden ger våra kunder ett mer exakt underlag när de ska beräkna bränsleekonomi och nivån på utsläppen. Som ledare inom forskning kring ren fordonsdrift har vi i årtionden undersökt hur bilar kan bli än mer miljövänliga. Därför har vi bland annat tagit fram en effektiv teknik för elhybriddrift som har visat sig minska utsläppen av växthusgaser.
"DEN SJÄLVLADDANDE ELHYBRIDTEKNIKEN ÄR GRUNDEN I VÅRA DRIVLINOR OCH KOMMER ATT HJÄLPA OSS HÅLLA NER CO2-UTSLÄPPET MED 90% ÅR 2050 JÄMFÖRT MED 2010."
De nya WLTP-testen innebär att laboratoriemätningarna numera kommer att reflektera de situationer som uppstår i vardagen - på ett mer korrekt sätt. Det betyder att den bränsleförbrukning, och de utsläppsvärden som presenteras för respektive ny bilmodell numera kommer att spegla det värde som du kommer att uppnå ute på vägen.