LF-1 LIMITLESS
Vårt nya crossoverkoncept LF-1 Limitless visades för första gången upp på bilsalongen i Detroit (NAIAS 2018) den 15 januari 2018. Där och då lanserades inte bara en ny konceptbil från Lexus, publiken fick främst en inblick i hur ett helt nytt bilsegment inom Lexus kan komma att se ut i framtiden. Möt vår nya gränslösa flaggskeppscrossover Lexus LF-1 Limitless.
DESIGNSPRÅK
Formspråket som ligger till grund för Lexus LF-1 Limitless kallas för Molten Katana och det är vår Kalifornien-baserade designstudio Calty Design Research som ligger bakom designspråket. Molten Katana betyder att de mjuka, organiska, former som vi hittar i smält metall (Molten) kombineras med det traditionella japanska svärdet Katana. Genom kontrasterna som uppstår har Calty lyckats utmana sig själv för att nå längre än vad vi trodde var möjligt.
Ett tydligt exempel på Molten Katana är den tvådelade takspoilern som inte bara är ett helt nytt designinslag. Spoilern gör även att föraren kan ha bättre uppsikt runt omkring LF-1 Limitless. Även grillen är ett typexempel på LF-1 Limitless unika design genom att Lexus ikoniska spindelgrillen numera har uppgraderats samt naturligt integrerats i karossens futuristiska formspråk.
LF-1 LIMITLESS ÄR VÅR VISION AV ETT HELT NYTT FLAGGSKEPP FRÅN LEXUS DÄR EN CROSSOVER ERBJUDER SAMMA HÖGA PRESTANDA OCH LYX SOM BARA DAGENS ABSOLUTA TOPPSEDANER KAN GÖRA.
Kevin Hunter, President, CALTY Design Research Inc.
GRÄNSLÖS KOMFORT
Lexus LF-1 Limitless bjuder på många nya revolutionerande funktioner. Passagerare kan till exempel styra multimedia-skärmen genom en lätt gest med handen. Den originella förarplatsen är utformad för att föraren ska kunna fokusera på vägen tack vare det minimalistiska instrumentklustret. Dessutom sitter samtliga passagerare inkl förare i samma typ av säten vilket innebär ett oslagbart benutrymme och hög komfort signerad Lexus.
LF-1 Limitless är även utrustad med en fyrdimensionell navigation. I praktiken innebär 4D-navigationen att systemet kan förutspå vilka behov förare och passagerare kan ha längs vägen och sedan föreslå till exempel tankstopp, raster eller till och med boka ett hotell om det börjar bli sent. Informationen från navigationssystemet sänds inte bara ut till instrumentbrädan och baksätespassagerarnas bildskärmar utan även trådlöst till surfplattor eller mobiltelefoner som är aktiva och uppkopplade i kupén.